Un articol recent postat de Organizatia Mondiala a Muncii aduce argumente puternice pentru munca la distanta.
Noile tehnologii au facut munca la distanta mai usoara si mai eficienta, insa cu toate acestea, ideea s-a lovit de o anumita rezistenta. Argumentele sunt formulate de Jon Messenger, cercetator senior in cadrul Organizatiei Mondiale a Muncii si Laura Addati, specialista in probleme de protectia maternitatii si de munca-familie. Problema muncii de la distanta a luat o amploare mai mare de cand noul CEO al Yahoo, Marissa Mayer a interzis munca de acasa.
Criticii au punctat aparenta contradictie – o companie de internet crede ca oamenii trebuie sa fie fizic prezenti pentru a putea comunica. Ideea ca angajatii trebuie sa fie prezenti fizic apartine “ vechii scoli” de management , construita in parte pe premisa ca nu exista incredere ca angajatii lucreaza de acasa.
Cu toate acestea exista multe dovezi care arata ca munca de la distanta tinde sa fie mult mai eficienta si chiar aduce mai multe ore lucrate.Unele companii, incluzand Best Buy, British Telecom si Dow Chemical au raportat castiguri de eficienta de 35-40%.
Cu toate ca nu este potrivita pentru orice companie, munca de acasa este un „win-win” pentru anajat si angajator.
Avantaje:
• creste satisfactia angajatilor, asigurand echilibrul munca-viata personala;
• reduce rata de plecare a angajatilor –rezultand economii la costurile de recrutare si pregatire;
• reduce absentele neplanificate- in medie cu 63%. Multi angajati lipsesc anuntand ca sunt bolnavi, pe cand de fapt au diverse probleme de familie. Orarul flexibil in ajuta pe acestia sa isi indeplineasca si sarcinile familiale .
• reducere cheltuielilor cu energia, chiria si costurile de relocare.
• economii la timpul petrecut in intalniri ineficiente;
• creste participarea femeilor la munca : acestea , datorita cresterii copiilor nu pot participa in anumite perioade la procesul muncii.
• se deschid oportunitati pentru persoanele cu dizabilitati care pot calatori cu mare greutate pana la locul de munca;
• se elimina posibilitatile de discriminare datorate etniei, religiei sau altor cauze;
Desi tendinta este de a creste munca la distanta si marea majoritate a managerilor spun ca au incredere in angajatii lor, o treime din manageri spun ca prefera sa vada angajatii, pentru a fi siguri ca ei muncesc.Acesta indica o necesitate de a schimba cultura companiei in directia cresterii increderii in angajati.